De vraag is niet waar jij van houdt. Waar jij van houdt is niet belangrijk. De vraag die ons moet bezighouden is deze: houdt alles rond jou van jou? Niet enkel de mensen maar ook de bloemen, de dieren en de paarden.
Daar heb je een zekere vorm van gevoeligheid voor nodig. Als je te vol bent van jezelf zal de wereld niet van jou gaan houden. Hoe minder vol je bent van jezelf hoe meer je zal ontvangen.
Klanten houden vaak van hun hoefprofessional, vooral de vorige die niet meer kan komen om een of andere reden. Die was goed in zijn vak. Hij toonde zoveel geduld en kunde. Neen, dat gaan ze niet meer vinden. Daarom belden ze maar naar mij. Ik luister met aandacht. Ik kan zeker nog iets opsteken over mijn voorganger.
Als nieuwe klanten vol lof vertellen over hun vorige hoefbekapper, dan jubel ik vanbinnen. Dit zijn mensen die trouw zijn en oog hebben voor professioneel werk. Als nieuwe klanten een heel verhaal vertellen waarom ze van hoefsmid veranderd zijn, dan gaan er alarmbellen af in mijn hoofd. Snel zal blijken dat ook de nieuwe hoefspecialist ingeruild zal worden voor de volgende, met extra horror verhalen over slecht bekapte hoeven.
Op een winterdag nam ik een bevriende collega mee. De klant die we bezochten heeft een heel aantal paarden. Alle paarden hebben ernstige hoefproblemen. Dat is de schuld van de vorige bekapper. Daarom laat de klant ons zien hoe we de hoeven moeten bekappen. Ze staat 70 graden voorovergebogen uitleg te geven, met de rasp in de hand. Als ze even een koffie gaat halen en ons achterlaat in de stal zegt mijn collega: ‘Jorgen, ik kan dit niet meer aanzien. Waarom laat jij dit toe?’ En ook nog ‘Ik kan dit hier en nu laten eindigen voor jou.’ Steyn was boos omdat wij ervaren specialisten zijn en ik laat me de les lezen door een leek. Ik leg mijn vriend mijn standpunt uit: ’De klant kiest jou, jij kiest niet je klant’ zeg ik hem. ‘Ik toon respect voor de klant die voor mij kiest. Als zij geen respect toont voor mijn opleiding en ervaring, daar kan ik niets aan veranderen. Ik doe mijn best om de paardenhoeven goed te bekappen.’ Ik weet dat dit mijn laatste bezoek kan zijn aan deze klant. Een andere professional zal snel mijn plaats innemen en horen over mijn incompetentie.
Ik wil niet oordelen. Soms bijt ik op mijn lippen, soms spreek ik je aan. Als de ezel vreselijk lange hoeven heeft en niet meer goed kan stappen of als je pony zijn vacht vol met urine en mest hangt, dan spreek ik je aan. Denk eraan dat waar jij van houdt niet belangrijk is. Houdt deze pony of ezel van jou? Dat is belangrijk.
Wees niet de persoon waarbij alles in het oor moet geroepen worden. Wees degene die kijkt en begrijpt. Neem je verantwoordelijkheid voor elkaar. Zeker voor de pony’s, ezels en paarden.
Comments